R&D
اصطلاح تحقیق و توسعه : R&D تحقیق و توسعه فنی یا تحقیق و توسعه فنآورانه، و در اروپا RTD) عبارت است از رشته فعالیتهای مشخصی در یک کسب و کار، بنا به تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، پژوهش و گسترش به «کار خلاقانهای گفته میشود که بهطور سیستماتیک انجام میشود تا به دانش موجود بیفزاید و این دانش را برای ابداع کاربردهای تازه بهکارببرد.»[۲] دستهبندی فعالیتهای پژوهش و گسترش از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، اما در مجموع شامل دو مدل اصلی میشود. در یک مدل، وظیفه اصلی یک گروه پژوهش و توسعه، توسعه و دستیابی به محصول جدید است؛ در مدل دیگر، وظیفه اصلی گروه پژوهش و گسترش عبارت است از، ساخت و کشف دانش نوین پیرامون عناوین علمی و فناورانه به منظور توسعهٔ محصولات، پروسهها و خدمات ارزشمند و جدید. در اکثر فعالیتهای یک شرکت بازدهی سریع سود یا بهبود سریع در عملکردها، با هدف تسریع در بازگشت سرمایهگذاری معمولاً مورد انتظار است، اما این موارد دربارهٔ هیچکدام از مدلهای ذکر شده از پژوهش و توسعه، صدق نمیکنند. عموماً مهندسین، کادر پرسنلی در مدل اول پژوهش و توسعه را تشکیل میدهند، در حالی که در مدل دوم پژوهش و توسعه، غالباً دانشمندان صنعتی مشغول به فعالیت میشوند. فعالیتهای پژوهش و گسترش توسط شرکتهای خصوصی یا موسسات وشرکتهای دولتی انجام میپذیرند.
سیستم یا واحد تحقیق و توسعه یا R&D که مخفف Research and development میباشد،مربوط به زمانی است که کسب و کارها دانش و اطلاعات را برای ایجاد محصولات جدید یا کشف راه های جدید برای بهبود محصولات و خدمات موجود خود جمع آوری می کنند.
شرکت های بزرگتر ممکن است تیم تحقیق و توسعه R&D خود را داشته باشند که محصولات یا فرآیندها را قبل از استفاده تجاری و تولید انبوه آزمایش و اصلاح می کند. با این حال، بسیاری از شرکت ها به دلیل کمبود ظرفیت داخلی و برای دسترسی به تخصص و تجهیزات تحقیقاتی پیشرفته ای که دارند، این کار را به متخصصین دیگر میسپارند.
واحد تحقیق و توسعه R&D
برخی از شرکت ها به دلیل رقابت پذیری و تقاضای صنعت خود، بسیار بیشتر از سایرین در تحقیق و توسعه (R&D) سرمایه گذاری می کنند. به عنوان مثال، یک شرکت فناوری برای مصرفکننده همیشه در تلاش است دستگاههایی را عرضه کند که جذابتر و محبوبتر از رقبای خود باشند، بنابراین سرمایهگذاری زیادی بر روی تحقیقات طراحی محصول میکنند تا دستگاههای خود را نوآورانه تر کنند.
کسبوکارها در هر اندازه و ابعادی که باشند باید در سیستم تحقیق و توسعه و R&D سرمایهگذاری کنند زیرا اگر میخواهند در آینده به رشد و پیشرفت دست یابند، از پیشرفتهای صنعت خود مطلع باشند و هزینههای تولید را کاهش دهند به اطلاعات نیاز دارند.
مزایای سیستم تحقیق و توسعه و به کارگیریR&D:
روشی ارزان برای کشف ایده های جدید و یافتن شکاف در بازار است.
- شهرت و مشخصات برند را بهبود میبخشد و کیفیت و محبوبیت محصولاتتان را افزایش می دهد.
- به طور بالقوه سرمایه گذاری های آینده را جذب میکند.
- با آوردن محصولات نوآورانه به بازار می تواند به کسب و کار شما مزیت رقابتی بدهد.
کدام روش تحقیق و توسعه (R&D) برای شما مناسب است؟
R&D انواع مختلفی از خدمات دارد که هرکدام هدف خاصی را دنبال میکنند. این موضوع مهم است که هنگام انتخاب نوع خاصی از تحقیق و توسعه، یک هدف داشته باشید تا بتوانید به اهداف تجاری خود به کارآمدترین روش ممکن دست یابید.
مثلا:
هدف: توسعه محصولات و خدمات جدید
هدف: حل یک مشکل محصول یا فرآیند خاص
هدف: کشف ایده برای محصولات و خدمات جدید
هدف: کارکنان با مهارت بالا
پروژه شما میتواند کوتاه یا طولانی، بزرگ یا کوچک باشد، بنابراین محاسبه هزینه یک پروژه تا زمانی که عوامل مختلفی مانند نیازهای خاص، مدت زمان پروژه و سطح تخصص مورد نیاز شما تحلیل نشود، دشوار است. R&D همچنین میتواند به شما این فرصت را بدهد که پیش از شروع تولید با توجه به اهدافتان و در نظر گرفتن همه ی عوامل، بتوانید از هزینه های تقریبی پروژه ها اطلاع داشته باشید.
ارتباط R&D با نرم افزار ERP:
نرم افزار ERP یا برنامه ریزی منابع سازمانی نرم افزاری جامع برای مدیریت و برنامه ریزی امور سازمان است که به کنترل تمامی بخش های یک سازمان و یکپارچه سازی آن، جمع آوری اطلاعات و تحلیل آنها، داشتن دیدی جامع برای برنامه ریزی اقدامات آیندهی یک سازمان کمک میکند.
این نرم افزار همچنین توانایی کنترل درآمدها و هزینه ها و کشف راههای افزایش سود شرکت، کنترل منابع انسانی شرکت، کنترل خرید و فروش و همچنین برنامه ریزی و کنترل تولید نیز داراست.
به طور خلاصه برنامه ریزی و کنترل تولید فرآیندی است که برای رسیدن به حداکثر بازده تمامی منابع شرکت از جمله مواد اولیه، منابع انسانی، و ماشین آلات را برنامه ریزی، مدیریت و کنترل می کند. در واقع مراحلی است که تولیدکنندگان را قادر میسازد تا هوشمندانه کار کنند و روند تولید خود را به بهترین شکل بهینه نمایند.
این فرآیند شامل حجم زیادی از اطلاعات میباشد که جمع آوری و بررسی آنها در شرایط معمول کار بسیار دشواری است اما نرم افزار برنامه ریزی و کنترل تولید که یکی از ماژول های نرم افزار ERP است این کار را برای شرکت ها آسان مینماید.
تحقیقات و توسعه ی محصول
زیر سیستم تحقیقات و توسعه محصول یکی از زیر مجموعه های ماژول برنامه ریزی و کنترل تولید است که نقش مهمی را در فرآیند توسه محصول و R&D ایفا میکند. با استفاده از این نرم افزار میتوان با جمع آوری و تحلیل تمامی داده ها و اطلاعات مربوط به تولیدات و فروش و منابع شرکت و تحلیل این اطلاعات به شما کمک میکند وضعیت فعلی محصولاتتان و نیازهای بازار را شناسایی نمایید و تصمیم گیری آگاهانه و بهتری در انتخاب محصول جدید و توسعه محصول داشته باشید.
تیم تحقیق و توسعه محصولات یا فرآیندها را قبل از استفاده تجاری و تولید انبوه آزمایش و اصلاح می کنند.
تحقیق و توسعه ی محصولات به اطلاعات کامل و برنامه ریزی مناسب نیازمند است تا بتوان با آن بهترین نتیجه را گرفت و بهترین محصولات را تولید نمود و همچنین بیشترین سود را از فرآیند توسعه محصول دریافت نمود.
نرم افزار ERP با جمع آوری، طبقه بندی و تحلیل اطلاعات به شما کمک می کند بهترین برنامه ریزی را داشته باشید و باعث میشود تصمیم گیری هایتان آگاهانه و بر اساس آمار باشد تا امکان اشتباه و ضرر به طرز قابل توجهی کمتر شود. این نرم افزار به وسیله ی ماژول برنامه ریزی و کنترل تولید با لینک شدن با واحد تحقیق و توسعه محصول به شما در یافتن و تولید بهترین و پرسودترین محصولات بسیار کمک میکند.
بنابراین استفاده از نرم افزار ERP نقشی اساسی در تحقیقات و توسعه ی محصولات یا r&d ایفا میکند و با استفاده از آن میتوان بهترین نتیجه را در فرآیند تولید و توسعه ی محصولات دریافت نمود.
تحقیق و توسعه در ایران :
بازتاب تحقیق و توسعه در کشورهای جهان شرکتهای ایرانی را مجبور کرده که به این واحد با نگاه جدید و علمی بنگرند و در این مدت بعضی از شرکتهای ایران تحقق و توسعه را از بدو پیدایش فعالیت شرکت از ارکان اساسی خود دانسته اند از جمله این شرکتها در ایران : شرکت پیشرانه ، شرکت کاله ، شرکت ارتباطی پایا و ... را می توان نام برد هر چند برخی از شرکتها تحت فشار رقابت ، واحد کوچک مهندسی را سامان داده اند که نقش تعیین کننده در فعالیت اساسی شرکت ندارند .
در و اقع واحد تحقیق و توسعه باید به عنوان دپارتمان اصلی و مهم هر سازمان چه شرکتهایی که در حال تاسیس می باشند و چه آنانی که هنوز این واحد استراتژی را دارا نمی باشند ، در نظر گرفته شود .
در واقع نقش واحد تحقیق و توسعه شاید موازی و حتی بیش از واحد فروش و منابع انسانی می باشد .
پیش نیازهای واحد تحقیق و توسعه :
از انجائیکه واحد تحقیق و توسعه به عنوان موتور محرکه شرکتهای نوآور می باشد بالاخص اگر مدیران ارشد این شرکتها بتوانند کارآفرینی را با خلاقیت نوآوری ترکیب نمایند که برای تاسیس این واحد الزاماتی وجود دارد که عدم رعایت این پیش نیازها امکان دارد دپارتمان تحقیق و توسعه ، واحد غیر متفکر و خروجی آن ضعیف و بی فایده باشد .
به نظر اینجانب ایجاد واحد فوق یک نگرش است و مفهوم خاص خود را می طلبد .
تا زمانیکه این نگرش در میان مدیران و بالاخص مدیران ارشد ، استراتژی نباشد شکل گیری واحد تحقیق و توسعه مشکل به نظر می رسد و آن شامل بهاد دادن به نیروی انسانی و ایجاد فضای توسعه و دموکراتیک همه جانبه برای کلیه کارکنان بالاخص کارکنان واحد R&D می باشد که رئوس آن بشرح زیر می باشد :
1- باور و اعتقاد مدیر ارشد و مدیران به تحقیق و توسعه
2- سازماندهی یا سیاستگذاری و مدیریت صحیح
3- باور بر اینکه سرمایه گذاری R&D در بلند مدت قابل بهره برداری می باشد .
4- اعمال مدیریت مشارکتی و تفویض اختیار
5- سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه
6- توسعه منابع انسانی و سرمایه گذاری لازم
7- جذب و نگهداری متخصصین متفکر و ماهر
8- ایجاد سازمان هوشمند و یادگیرنده
9- ثبات مدیران و متخصصین واحد R&D
10-اعتماد و احترام کل سازمان به فعالیت های تحقیق و توسعه
11- سهیم شدن محققان و کلیه نیروهای انسانی در سود آوری محصولات جدید