NLP

اولین گام برای قدم گذاشتن در بستر هر علم و دانشی که بشر با هدایت خداوند بزرگ خلق کرده است شناخت ماهیت و کاربرد آن علم یا دانش می‌باشد. در این پست با دانش زیبای ان ال پی و کاربردهای آن در زندگی بشر آشنا می‌شوید و نگاهی جدید برای ایجاد تغییرات مؤثر و لذت بخش در زندگی یاد خواهید گرفت و متوجه می‌شوید NLP چیست و چگونه شکل گرفته است.

NLP چیست ؟ 

قبل از اینکه بدانیم NLP چیست باید به این موضوع توجه داشته باشیم که بشر ذاتاً و فطرتاً تمایل به این دارد که در جنبه‌های مختلف زندگی خود به رشد و شکوفایی برسد و بتواند در طول زندگی خود نتایج و دستاوردهای بیشتری را کسب کند. تمایل به تغییر و تحول امری ذاتی است که خداوند در وجود بی‌نهایت انسان قرار داده است و تمامی منابع موردنیاز برای رسیدن به  این اهداف و خواسته‌ها را نیز برای سیستم وجودی ما تعریف کرده است.

زمانی انسان می‌تواند به این منابع بی‌نهایت دسترسی پیدا کند و توانمندی‌های خود را کشف کند که آگاهی و شناخت لازم را نسبت به اجزای وجودی‌اش به دست بیاورد، چراکه عدم شناخت درست مانع از دیدن منابع و به‌کارگیری صحیح آن‌ها می‌شود، هرچند منابع در دسترس و بی‌نهایت باشند.

درنتیجه شناخت و آگاهی، اولین گام به سمت آشنایی با خود و ایجاد تغییرات در تمام جنبه‌های زندگی است. ساختار وجود انسان به گونه‌ای است که اجزایی متفاوت با عملکردها و کاربردهایی متفاوت دارد که باید به نحوه مؤثری در مسیر درستی قرار بگیرند. این که NLP چیست و از چه نگرش‌‌ها و ابزارهایی برای تغییر استفاده می‌کند اولین قدم ما برای کسب شاخت و آگاهی در این مسیر است.

هر علم و دانش و مهارتی برای رشد و شکوفایی نیاز به زمینه‌ای دارد تا اثرات خود را به صورت ملموس و واقعی به نمایش بگذارد. زمینه و جایگاه ان ال پی برای به نمایش گذاشتن ابزارهای زیبا و کارآمد و تغییرات بزرگ، ذهن و مغز و سیستم عصبی است. به همین دلیل است که ان ال پی به عنوان دانشی برای تغییرات سریع در سیستم ذهن و مغز انسان شناخته می‌شود و شناخت عملکرد ذهن و مغز و سیستم عصبی اولین گامی است که کمک می‌کند بهتر درک کنیم NLP چیست و چه کاربردی دارد. در ادامه نگاهی به این موضوع خواهیم داشت ولی برای آشنایی کامل با سیستم ذهن و مغز می‌توانید مقاله ذهن چیست را نیز از سایت مطالعه فرمایید یا فایل تصویری معرفی دوره جامع رایگان ان ال پی را در زیر مشاهده کنید که تمام موضوعات را به‌صورت حرفه‌ای آموزش می‌‌دهد.

همان‌طور که بیان شد یکی از اجزای مهمی که در سیستم انسانی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند مغز و ذهن و سیستم عصبی انسان می‌باشد. ذهن و مغز هرکدام اجزای مهم و تأثیرگذاری در خلق زندگی انسان می‌باشند و مراکز مهمی در کنترل و شکل‌دهی عملکردهای فکری، احساسی و فیزیولوژی (جسمی) ما محسوب می‌شوند. درنهایت برای ایجاد تغییرات در جنبه‌های مختلف زندگی باید به سراغ سرمنشأ تغییرات که ذهن و مغز هستند برویم و ساختارهای شکل‌دهنده‌ی آن‌ها را بشناسیم چراکه تغییر در این دو بعد مهم می‌تواند تمام سیستم وجود انسان را تحت تأثیر قرار دهد.

حالا سؤال اساسی که پیش می‌آید این  است که ما چگونه ذهن و مغز خود را بشناسیم و بدانیم نحوه عملکرد آن‌ها به چه شکل است یا اینکه چه نوع تغییراتی را چگونه و در کجا باید ایجاد کنیم تا به خواسته‌هایی که در زندگی خود داریم دست پیدا کنیم. زمانی که شما بدانید کاربرد اساسی NLP چیست می‌توانید به راحتی پاسخ‌ سؤالاتی که مطرح شد یا در ذهن شما ایجاد شده است را دریافت کنید.

خب حالا واقعاً NLP چیست و چه نقشی در زندگی بشر ایفا می‌کند؟ ان ال پی یا برنامه‌ریزی عصبی-زبانی علم و دانشی بسیار کاربردی است که در طی سال‌های زیاد به بشر کمک کرده تا شناخت خود را درزمینه ذهن و مغز افزایش دهد و بتواند با کنترل آن‌ها به دستاوردهای متعالی برسد و اهداف و خواسته‌هایی که در تمام عرصه‌های زندگی دارد را به راحت‌ترین شکل ممکن محقق سازد.

ان ال پی به‌صورت بسیار حرفه‌ای و کاربردی نگاه خود را متمرکز بر فرایندهای ذهنی و مغزی انسان و تأثیرات آن‌ها در دنیای درونی و بیرونی گذاشته است و به دنبال این می‌باشد که نوع نگاه و مدل‌هایی که افراد در ذهن خود از جهان دارند باعث خلق چه نتایج و واقعیت‌های بیرونی برای آن‌ها می‌شود و چگونه ما می‌توانیم در ان ال پی با تغییر در نوع ساختارهای ذهنی و مغزی، نتایج و واقعیت‌های متفاوتی را رقم بزنیم و از فرصت‌های بیشتری در این جهان بهره‌مند شویم.

زمانی که با ابزارهای ان ال پی این موضوع را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم بر اساس تجربیاتی که در زندگی داشته‌اید این باور برای شما شکل گرفته که هیچ کس من را در ارتباط دوست ندارد در صورتی که این خود شما هستید که فکر می‌کنید همه در مورد شما این فکر را می‌کنند و به همین دلیلی است که در بسیاری از ارتباطاتتان آن را تجربه می کنید چرا که هر تفکر و باوری در ذهن و مغز ما شکل بگیرد ما آن را به صورت واقعی تجربه می‌کنیم.

به محضی که شما این باور را تغییر می‌دهید و این دیدگاه را در ذهن خود ایجاد می‌کنید که من لایق بهترین ارتباطات هستم و خودم را با تمام وجود دوست دارم، ارتباطات خود را وارد مسیر جدیدی می‌کنید و افرادی را به زندگی خود وارد می‌کنید که شما را بی قید و شرط دوست دارند و از عشق بی نهایت آن‌ها بهره‌مند می‌شوید.

یا در نظر بگیرید شما دائماً در محیط خانواده از اطرافیانتان شنیده‌اید که ما به صورت ارثی آدم‌های عصبی هستیم و خیلی زود از کوره درمی‌رویم. این اطلاعاتی که دریافت کرده‌اید باعث می‌شود این باور برای شما شکل بگیرد که من هم آدم بسیار عصبی هستم و … به همین سادگی یک الگو به صورت ناخودآگاه در ذهن و مغز ما شکل می‌گیرد و باعث می‌شود ما در تمام ارتباطاتمان رفتار درستی نداشته باشیم و به دیگران پرخاش کنیم و بسیاری از فرصت‌ها را از دست بدهیم.

امیدوارم تا به اینجا با مثال‌ها و توضیحاتی که مطرح شد به خوبی متوجه شده باشید NLP چیست و چه کاربردهایی در تمام زمینه‌های زندگی ما می‌تواند داشته باشد. برای درک بهتر کارکردهای ان ال پی یک مثال دیگر در زمینه مالی یا همان پول و ثروت می‌زنم. اگر ما در محیطی بزرگ شده باشیم که دائماً به ما گفته شده باشد پول و ثروت کم است و باید کمتر خرج کنی تا بتوانی زندگی خود را مدیریت کنی، باورهای کمبود بسیار زیادی برای ما شکل گرفته است و همیشه نگران این هستیم که مبادا نعمت‌ها و ثروت‌ها تمام شود.

با کمی دقت می‌توانید متوجه شوید که پول و ثروت بسیار زیادی در این جهان وجود دارد و افراد ثروتمند زیادی هستند که از آن بهره‌مند می‌شوند و دلیلی که شما فقر و کمبود را تجربه می‌کنید فقط به خاطر نوع باورها و الگوهایی است که در ذهن شما شکل گرفته است. با دیدن فراوانی‌های بی نهایت این جهان و ساختن باور جدیدی که نعمت‌ها و ثروت‌ها یا پول دراین جهان زیاد است می‌توانید ذهن و مغز خود  را برای تجربه ثروت بیشتر برنامه‌ریزی کنید و شرایط مالی خود را متحول سازید.

با شناسایی باورهایی که رفتارهای ما را تولید می‌کنند به سمت تغییر باورهای محدود کننده و نامؤثر حرکت می‌کنیم و باورهایی جدید را با تکنیک‌ها و ابزارهای بسیار قدرتمند ان ال پی ایجاد می‌کنیم. در واقع ان ال پی با مطالعه رفتارها و نتایجی که در دنیای بیرون ما اتفاق می‌افتد به سرمنشأ آن رفتار در ذهن و مغز می‌پردازد و به دنبال الگویی است که نوع رفتارها و عملکردهای ما را در تمام جنبه‌ها مانند زمینه‌های مالی، روحی و معنوی، ارتباطی، سلامتی جسمی و …  تولید می‌کند و اگر نیازی به تغییر این الگوهاست ابزارهای لازم را در اختیار ما قرار می‌دهد. به معنای واضح‌تر کمک می‌کند تا چگونگی اجرا شدن الگوهای مثبت و نتیجه‌بخش را شناسایی و تکرار کنیم و الگوهای نامؤثر که نتایج خوبی ندارند را از ریشه دچار تغییرات اساسی کنیم.

اگر دقت کرده باشید متوجه شده‌اید که کشف چگونگی تولید تمام رفتارها پایه NLP چیست است. یعنی ما از رفتارها به نوع الگوهای ذهنی و مغزی افراد و عملکرد آن الگو در سیستم عصبی پی می‌بریم. منظور از الگو همان افکار، احساسات و هیجاناتی است که در ذهن و مغز و سیستم عصبی ما شکل می‌گیرد. پس زمانی که صحبت از الگوهای ذهنی و مغزی در تعریف NLP چیست می‌شود منظور افکار و احساساتی هستند که در رابطه با یک موضوع در ذهن و مغز و سیستم عصبی ما ترکیب و تکرار شده‌اند و موجب تولید تمامی رفتارهای ما در سطح کلام و بدن می‌شوند.

در یک نگاه کلی می‌توان ان ال پی را علم و دانشی برای مطالعه چگونگی‌های ذهن و مغز یا همان نحوه پردازش و پرداختن مغز و ذهن به اطلاعات و موضوعات دانست. ما با دانستن این‌که در رابطه با موضوعات چگونه فکر و احساس می‌کنیم می‌توانیم فرایندهای وجودمان را تا حدی در اختیار بگیریم و طوری فکر و احساس کنیم که نتایج و واقعیت‌های بیرون زندگی ما به بهترین شکل رقم بخورد و در تمامی زمینه‌ها به موفقیت‌های دلخواهمان برسیم. شناخت و مطالعه رفتارها و افکار و احساسات و به طور کلی باورهایی که تمام زندگی ما را خلق می‌کنند هدف اصلی NLP است.

بنیان‌گذاران ان ال پی چه کسانی هستند؟

سال ۱۹۷۰ در کالیفرنیا، آقایان « ریچارد بندلر » و « جان گریندر » با همکاری هم و ادغام تحقیقات‌شان توانستند یک روش خاص جهت بهبود فعالیت مغزی و رفتاری بوجود آورند. آن‌ها مدعی بودند که بین فرایند‌های عصبی، الگوهای کلامی و الگوهای رفتاری، ارتباط عمیقی وجود دارد.

این دو روانشناس بعد از ۳۶ ساعت بحث و گفتگوی مستمر، در نهایت نام Neuro-linguistic programming که به اختصار ان ال پی (NLP) نامیده می‌شود را برای روش خود انتخاب کردند.

البته بعدها با گسترش NLP و تقویت و بهبود تکنیک‌های عملی آن، کاربردهای بیشتر برای NLP معرفی گردید. از جمله این کاربردها می‌توان به پیشرفت شغلی، متقاعد کردن دیگران، پاک کردن خاطرات بد گذشته، تقویت فعالیت مغز، سیاست، مذاکرات و … اشاره کرد.

ریچارد بندلر در ۱۷ سالگی بسیار به موسیقی پاپ علاقه‌مند بود. همسر دکتر رابرت اسپیتزر از او خواست به پسرشان نواختن درام را آموزش دهد. این درخواست زمانی بود که ریچارد تصمیم داشت در دانشگاه کالیفرنیا ادامه تحصیل دهد. بنابراین ریچارد به عنوان سرایدار ملک اسپیتزر یک مکان کوچک در همان محل برای خودش درست کرد. در همین مکان بود که ریچارد با ویرجیناستیر ملاقات کرد.

 

 

 


ریچارد بندلر

 

 

ویرجینیا ستیر و میلتون اریکسون از جهت درمان مراجعین در زمان کوتاه بسیار شهرت داشتند. ریچارد بندلر و جان گریندر روش درمانی این دو نفر را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که روش درمانی هر دو، تا حدود بسیار زیادی مشابه یکدیگر است. پس از استخراج و طبقه‌بندی شیوه درمان آن‌ها، شیوه استخراج را در اختیار گروهی روانشناس قرار دادند و متوجه شدند که میزان نتیجه‌گیری این گروه روانشناسان در مقایسه با قبل بسیار بهبود یافت. این شروعی بود برای تحقیقات بیشتر ریچارد و جان برای یافتن اشتراکات انسان‌های موفق در زمینه‌های دیگر.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neuro: اولین حرف واژه ان ال پی بر نقش ویژه اعصاب در این علم تاکید دارد. Neuro به این موضوع اشاره دارد که چگونه سیستم عصبی به کمک حواس پنج گانه و ذهن خودآگاه و ناخودآگاه و عملکردهای شناختی، از محیط اطراف اطلاعات کسب می کند.

Linguistic: دومین حرف واژه آنالبی به این مفهوم اشاره دارد که چگونه از کلام و زبان برای تنظیم و بازسازی افکار، رفتار و احساسات خود استفاده کنیم. به ما می آموزد که چگونه از کلمات برای برقراری ارتباط بهتر با دیگران بهره مند شویم.

: Programming سومین حرف واژه ان ال پی، نحوه ساماندهی افکار با کمک کلام و تاثیر متقابل افکار بر کلام، نگرش و رفتار را توضیح می دهد. تعريف اخير ريچارد بندلر از ان ال پی که به دیکشنری آکسفورد اضافه شده است:

برنامه ریزی عصبی کلامی یک مدل از ارتباط بین فردی است. این مدل عمدتا با رابطه بین الگوهای موفق رفتاری و تجربه های ذهنی نهفته در آن ارتباط دارد. NLP یک سیستم درمانی پایه گذاری تناوبی بر اساس خوداگاهی، ارتباط موثر و تغییر الگوهای فکری، احساسی و رفتاری است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NLP چطور باعث افزایش رضایت ما از زندگی می شود؟

 

 

ان ال پی، به عملکرد پویای بین ذهن و زبان و چگونگی اثرگذاری آن‌ها روی جسم و رفتار می‌پردازد. موجب توانمندسازی یک شخص نسبت به محرک‌ها می‌شود. یادگیری ان ال پی را می‌توان به یادگیری زبان ذهن تشبيه کرد. مثال زیر در این رابطه به شما کمک می‌کند:

آیا تا حالا برای شما پیش آمده که بخواهید با یک نفر که او را درک نمی‌کنید، یا زبان او را متوجه نمی‌شوید، ارتباط برقرار کنید؟ مثال کلاسیک آن وقتی است که شخصی به رستورانی در یک کشور خارجی می‌رود و بعد از سفارش غذای مورد نظرش، گارسون برای او خورشت جگر می‌آورد. در حالیکه در واقع او استیک خواسته بود، نه خورشت جگر!!!

این مثال همانند رابطه ما با ضمیر ناخودآگاه‌مان می‌باشد. در اصل ان ال پی به شما یاد می‌دهد، چگونه یک استیک را به ذهن‌تان معرفی کنید که در نهایت برای شما استیک بیاورد، نه خورشت جگر!

ما از زندگی چی می‌خواهیم؟ شاید ما فکر کنیم که پول بیشتر، شادی، رابطه سالم و خوب با اعضاء خانواده را می‌خواهیم. ولی احتمال دارد در عمل بیش از هر چیز به دنبال رژیم غذایی سالم باشیم.

چرا که احتمالا در ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه ما، تفاوت زیادی بین این مقوله‌ها وجود دارد و ما از آن بی‌خبریم. این تفاوت باعث می‌شود چیزی که در واقع از زندگی می‌خواهیم به صورت کامل برآورده نشود. و در نهایت موجب نارضایتی ما از زندگی خواهد شد.

برای اینکه بهتر با ان ال پی آشنا شوید پیشنهاد می کنیم، ویدیو زیر را تماشا کنید. فرشید پاکذات یکی از بهترین مدرسان ان ال پی در ایران در مورد NLP توضیحاتی ارائه می دهند. برای دریافت این فایل رایگان کافی اطلاعات خود را وارد نمایید.

 

کاربرد برنامه ریزی عصبی در تجارت

 

راز موفقیت بسیاری از شرکت های بزرگ مثل اپل، سامسونگ، نایک و… در فروش محصولاتشان به مردم، متقاعد سازی آنان با استفاده از تکنیک های NLP و بازاریابی عصبی می باشد. متقاعد سازی افراد را در ان ال پی، دیالوگ های عصبی می نامیم؛ چرا که این دیالوگ ها بر مغز قدیم، مشتریان تاثیر گذاشته و آنها با اطمینان از این شرکت ها خرید می کنند.

موضوعات دیگری که در رابطه با تجارت در NLP  بیان می شود، تکنیک های ذهن خوانی، اصول مذاکرات تجاری و اصول رفتار سازمانی است. شما با استفاده از این تکنیک ها می توانید به راحتی تصمیمات و عقاید خود را در ذهن مشتری قرار دهید و به نتایج مد نظرتان دست یابید. یکی دیگر از راز های این شرکت های بزرگ برندسازی می باشد؛ چرا که آنها در ذهن مشتری داستان هایی را می سازند که مشتری در هر لحظه به برند آنها فکر کند و درگیر آن باشد؛ در نتیجه این اطمینان را در مشتری ایجاد می کنند تا از شرکتشان خرید کند.

اهداف برنامه ریزی عصبی

  • بهبود ارتباط با دیگران
  • افزایش مهارت متقاعد کردن دیگران
  • افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس
  • استفاده از اصول تمرکز برای رسیدن به اهداف با توجه به استعداد و توانمندی
  • کنترل بر احساسات و هیجانات درونی
  • به وجود آوردن عادت های مثبت و مفید و ترک عادت های بد
  • استفاده از ذهن خلاق برای ایجاد ایده های جدید
  • لذت بردن از زندگی و قدردان نعمت ها بودن
  • ایجاد زندگی هدفمند
  • بالا بردن سطح کارایی
  • رسیدن به هدف هایی که زمانی رسیدن به آنها غیر ممکن بود

 

 

 

شکل گیری رفتار از دید برنامه ریزی عصبی

 

 تمام کار هایی را که انجام می دهیم “رفتار” نام دارد و طبق یک برنامه ریزی صورت می پذیرد. این برنامه ریزی دو نوع است، نوع اول برنامه ریزی خودآگاهانه و نوع دوم برنامه ریزی ناخودآگاهانه می باشد. برنامه ریزی های خودآگاهانه مثل سفر کردن و برنامه ریزی های ناآگاهانه مثل ترسیدن است.

در ذهن ما مسئولیت برنامه ریزی ناخودآگاهانه را ضمیر ناخودآگاه بر عهده دارد. ضمیر ناخودآگاه با بررسی اطلاعات و پیام هایی که از محیط دریافت می کند، بر اساس آن رفتاری را به وجود می آورد که موجب حفظ امنیت فرد می شود. این ضمیر ناخودآگاه را می توانیم با تکنیک های ان ال پی کنترل کرده و رفتار های نامطلوب را تغییر دهیم. این تکنیک ها به ما، چگونه مثبت فکر کردن و متفاوت بودن را می آموزد.

تاثیرات ان ال پی بر ضمیر ناخودآگاه

یکی از کاربرد های تکنیک ان ال پی، تاثیر بر ضمیر ناخودآگاه می باشد. فرض کنید فرد، پیامی را توسط یکی از حواس ۵ گانه خود دریافت می کند، در این هنگام در مغز این فرد، مسیر عصبی ایجاد می شود که نورون ها در این مسیر با یک دیگر تبادل اطلاعات می کنند. با بیشتر شدن تبادل اطلاعات نورون ها، یک رفتار شکل می گیرد. حال اگر این رفتار زشت و بد باشد، ان ال پی برای تغییر آن از تکنیک هایی بهره می گیرد که در ذهن، مسیر عصبی جدیدی ساخته شده و رفتار دیگری را جایگزین آن می کند.

شما می توانید عاداتی مثل اعتیاد، پرخوری، میگرن های شدید، استرس و… را به وسیله ضمیر ناخودآگاه کنترل کرده و آنها را تغییر دهید. شما می توانید در بسیاری از دوره های NLP خانم مهدوی نسب، مشاهده کنید که چگونه شرکت کنندگان توانسته اند با استفاده از این تکنیک ها عادات ناپسند و مشکلات خود را تغییر دهند. کنترل ضمیر ناخودآگاه باعث می شود شما هر کاری را که می خواهید انجام دهید.

کنترل ضمیر ناخودآگاه

برنامه ریزی جدید ضمیر ناخودآگاه، یکی از تکنیک های اصلی ان ال پی می باشد. در ضمیر ناخودآگاه تمامی افکار، باور ها و اعتقادات از کودکی جمع آوری شده و شخصیت حال ما را تشکیل داده است. حال قوانین و تکنیک های ان ال پی، این عادات و باور ها را شناسایی کرده و آن را با عادات و باور های مثبت و خوب جایگزین می نماید.

شاید باورتان نشود که ضمیر ناخودآگاه فوق العاده قدرتمند است به طوری که می تواند، باور هایتان را بیش از اندازه پرورش دهد؛ اما در پرورش دادن باور ها این شما هستید که انتخاب می کنید. کنترل ضمیر ناخودآگاه کار سختی نیست؛ چرا که بسیار ساده لوح و تاثیر پذیر است و شما می توانید با تکرار آن را تغییر دهید. کودک درون دقیقا همان ضمیر ناخودآگاه شما می باشد.

با تکنیک های برنامه عصبی و زبانی می توانیم عادات جدیدی را بسازیم و ضمیر ناخودآگاهمان را تغییر دهیم.

قوانین NLP چیست ؟

  1. اگر بقیه می توانند در کاری موفق باشند، من هم می توانم

 این قانون بیان می کند که انسان ها دارای بدن و فیزیکی مشابه می باشند و تفاوت بین انسان های معمولی و موفق در برنامه ریزی ذهنی آنها می باشد. این روش را در NLP، الگوبرداری از انسان های موفق می گویند. ما در این تکنیک چگونگی انجام کار، توسط افراد موفق را بررسی کرده و با استفاده از توانایی ها و استعداد هایمان آن را تکرار می کنیم. خودمان را جای فرد موفق گذاشته و با تکرار کارها، مسیر عصبی جدیدی را در ناخودآگاهمان ایجاد می کنیم.

اگر بتوانید باور های خود را به وسیله ان ال پی، تغییر دهید، متوجه خواهید شد که انسان های موفق فقط با انجام یک تکنیک ها به این درجه رسیده اند و هم روی نقاط قوتشان تمرکز کرده اند. خانم مهدوی نسب در بخشی از دوره های آموزش NLP، باور های شما را شناسایی کرده و در مسیر رسیدن به اهدافتان آن ها را تغییر می دهد تا شما نیز بتوانید به اهداف و موفقیت های خود دست یابید.

  1. همه ما منابع و شرایط لازم را برای تغییر داریم

در قانون دوم ان ال پی چیست باید بگوییم، برخی از افراد تصور می کنند، فقط افراد ثروتمند موفق اند و نیروی ویژه ای برای موفقیت دارند؛ اما دانش برنامه ریزی عصبی زبانی خلاف این جمله را بیان می کند که میزان موفقیت همه انسان ها به یک اندازه می باشد و هیچ انسانی برتری نسبت به دیگری ندارد.

شما می توانید لیستی از استعداد ها و توانایی هایتان تهیه کنید و با بررسی آن لیست منابع درونی خود را بیاید. حتی می توانید از دیگران هم در رابطه با نقاط ضعف و قدرتتان سوال کنید تا بهتر بتوانید آنها را بشناسید.

  1. شکستی برای من وجود ندارد

همه ما در دنیایی زندگی می کنیم که سراسر آموزش و یادگیری است و به ما درس ها و تجربه های بسیاری می دهد. در قانون سوم، نباید بگوییم ما به هدف هایمان نرسیدیم و در راه رسیدن به آنها شکست خوردیم بلکه باید بگوییم، ما برای رسیدن به اهداف خود راه های دیگر و جدید تر را انتخاب کردیم و هر راهی که به هدفمان ختم نمی شود را کنار گذاشتیم.

ما اگر بتوانیم شکست ها را به عنوان تجربه بشناسیم و از آن درس بگیریم، قطعا می توانیم به اهداف خود برسیم. باید بگوییم، ترس از شکست خوردن، یکی از عوامل عدم دستیابی به اهداف می باشد. هیچ آدم موفقی در دنیا وجود ندارد که به راحتی به هدف خود رسیده باشد، این فرد قطعا سختی ها و شکست های زیادی را در زندگی خود تجربه کرده که اکنون به این موفقیت دست پیدا کرده است.

 

 

فواید NLP چیست ؟

  • تغییر ارزش ها و باور ها و تجدید نظر در برخی از آنان
  • به وجود آوردن توانایی های جدید برای انجام کار های خاص
  • تمرکز بیشتر روی استعداد ها و توانایی های درونی خودمان
  • کنترل احساسات و گفتگو های درون ذهن
  • کنار گذاشتن عادت های زشت و نامطلوب
  • تغییر دیدگاه و افکار و ایجاد نگرش تازه در زندگی
  • برنامه ریزی جدید برای ذهن

پیش فرض های ان ال پی :

تمام مکاتب علمی، دارای پیش فرض هایی هستند که یکی از ستون های آن مکتب به شمار می آیند. ان ال پی نیز دارای پیش فرض هایی است. این پیش فرض ها عبارت اند از:

نقشه، نشان دهنده همان سرزمین نیست

این پیش فرض در یک جمله کوتاه خلاصه شده است که شاید مفهومش برای برخی از افراد مشکل باشد. در واقع باید بگوییم، این پیش فرض این معنی را می دهد که هر انسانی با دید خود به وقایع و اتفاقات نگاه می کند و در ذهن خود نقشه ای از دنیا ترسیم می کند. با این حال باز هم هیچ کدام از آنها نمی توانند درک درستی از دنیا داشته باشند و هرکس واقعیت ها را با دید خود می سنجد. به همین دلیل است که ما دیگران را مورد قضاوت خود قرار می دهیم؛ چرا که دید ما با دیگران بسیار متفاوت است.

تمام انسان ها در درون خود، منابع کافی برای تغییر کردن را دارند

این پیش فرض در علم ان ال پی بیان دارد که همه افراد از سیستم عصبی یکسانی برخوردار اند و اگر کسی می تواند کاری را انجام دهد، شما هم قطعا خواهید توانست آن کار را انجام دهید. این یک نوع الگو برداری از انسان های موفق است و در رسیدن به اهدافتان بسیار موثر واقع شده و می تواند با ایجاد انگیزه شما را به سمت موفقیت همراهی کند.

ما نمی توانیم ارتباط بر قرار نکنیم

یکی دیگر از پیش فرض های برنامه ریزی عصبی، بر قراری ارتباط است. همان طور که کره زمین نمی تواند نچرخد، ما هم نمی توانیم با دیگران ارتباط بر قرار نکنیم. ما با تمام اعضای بدنمان از سر گرفته تا دست ها، پیامی را به دیگران می دهیم. این پیام ها را برخی اوقات دانسته و برخی اوقات ناخواسته به دیگران ارسال می کنید. پیام های ناخواسته و ناخودآگاه ممکن است دیگران را دچار سو تفاهم کند و چهره ناخوشایندی داشته باشد. به همین دلیل است که باید این پیام های ارسالی از ناخودآگاه را کنترل کنیم.

 

شکستی وجود ندارد و تنها تفاوت در نتایج افراد است

همان طور که در مقاله ان ال پی چیست گفتیم، افرادی که نتایج مورد نظر خود را به دست نمی آورند، آن را به عنوان شکست تلقی می کنند؛ اما ان ال پی این نتایج را کسب تجربه در نظر می گیرد و معتقد است که شکستی وجود ندارد. ۲ فرد را در نظر بگیرید که کاری یکسان را انجام می دهند. اگر فرد اول در اولین مشکلی که برایش پیش می آید آن را شکست تلقی کند و دست از کار بکشد و فرد دوم همان مشکل برایش پیش بیاید و سراغ راه دیگری برود و در آن راه به نتایج مورد نظر خود برسد، اینجاست که در می یابیم، نتیجه است که مهم است و شکستی برای کسی وجود ندارد. فرد اول هم می توانست راه دیگری را انتخاب کند؛ اما متاسفانه شکست را ترجیح داد.

فیزیک و روان یکی هستند و بر روی یک دیگر تاثیر می گذارند

هنگامی که احساس ناراحتی، شادی و درد می کنید، به اندامتان دقت کنید. احساساتتان بر روی زبان بدنتان نیز تاثیر می گذارد؛ چرا که هر احساسی که داشته باشید، اطرافیان متوجه آن می شوند. برخی اوقات که ناراحت هستید، دوستان و افراد نزدیک به شما، احساساتی را که دارید با تغییر در زبان بدن شما متوجه شده و از شما سوال می کنند که چطور هستید و دلیل این تغییر حالت را از شما جویا می شوند. این یکی از پیش فرض های مبحث NLP چیست است که به ما اهمیت تاثیر روان را بر روی فیزیک بدن نشان می دهد.

برای هر مشکل و مسئله ای راه حل وجود دارد

برخی از افراد، هنگام رویارویی با مشکلی، آن را غیر قابل حل تصور می کنند. این طرز فکر را باید تغییر داد؛ چرا که باعث می شود هیچگاه نتوانید مشکلات را حل کنید. این تغییر به کمک تکنیک های ان ال پی سریع تر صورت می پذیرد. با برنامه ریزی درست ذهن، مسیر ها، انتخاب ها و راه حل های جدیدی را در اختیار افراد می گذارد. همین دلیل به اهمیت ان ال پی می افزاید.

معیار های کیفیت هر ارتباطی با پاسخ مخاطب به آن مشخص می شود

برای اینکه بتوانیم کیفیت ارتباطمان با دیگران و اطرافیان را بسنجیم، باید پاسخ ها و عکس العمل هایی که آنان در مقابل ما می دهند توجه کنیم. برداشت هرکس از یک رابطه با دیگری کاملا متفاوت است. ان ال پی به تجزیه تحلیل رفتار دیگران می پردازد و از این راه، روش های ذهن خوانی را به اجرا در می آورد. در مقاله ان ال پی در میابیم چگونه و با چه روش هایی عکس العمل افراد را نسبت به صحبت ها و روابطمان پیش بینی کنیم.

کاری را که انجام داده اید اگر جواب نداد راه دیگری پیدا کنید

این فرض، اصل انعطاف پذیری را نیز بیان می کند. برخی از افراد فقط بر روی یک روش خاص پافشاری می کنند و از راه های دیگر غافلند. اصل انعطاف پذیری بر این باور است که همه روش ها باید امتحان شوند. ان ال پی در این راستا کمک می کند که مسیر های عصبی جدیدی را در ناخودآگاه تشکیل دهید و به نتایج بهتری دست یابید. این فرض در مقاله ان ال پی چیست همان اصل شکستی وجود ندارد را بیان می کند که با انجام راه های مختلف بالاخره از یک راه می توان به موفقیت دست یافت.

مشخصات افراد دیداری

این مدل افراد به وسیله تصاویر و اشکال با محیط رابطه برقرار می کنند. این افراد ان ال پی منحصر به فردی دارند. افراد دیداری تنفس های سطحی و سریع تری دارند. آنها سریع صحبت می کنند و به دلیل پردازش ذهنی بالایشان، پیام هایشان را با دست بیان می کنند. افراد دیداری بیشتر از کلمات دیدگاه من، تصور من این می باشد و… استفاده کرده و از فاصله دور با دیگران ارتباط برقرار می نمایند. 

شما می توانید با این افراد ارتباط چشمی بر قرار کنید. دقت داشته باشید که در صحبت کردن با آنها، منظورتان را صریح و روشن بیان نمایید.

 

 

مشخصات افراد شنیداری

این افراد را از زمزمه هایی که با خود در حین کار می گویند و تماس های طولانی مدتی دارند، بشناسید. این افراد صراحتا صحبت می کنند و روی بلندی و لحن صدا و صحبت ها حساس هستند. شما برای برقراری ارتباط با افراد شنیداری می توانید به تمجید و تشویق آنها پرداخته و بهتر است انتقادی از این افراد نکنید. در مبحث ان ال پی چیست می توانید دریابید که چه شخصیتی دارید.

مشخصات افراد حسی

افراد حسی به آرامی صحبت کرده و برای اینکه چیزی را به یاد بیاورند به پایین نگاه می کنند. این افراد واکنش های کند تری دارند و به آرامی صحبت می کنند.

 قانون جذب با ان ال پی ارتباط دارد و حتی این دو می توانند روی هم تاثیرات مثبتی نیز بگذارند. قانون جذب بدین معنی است که “هم جنس، هم جنس خود را جذب می کند و ما به چیزی تبدیل می شویم که به آن فکر می کنیم”. اگر بخواهیم در رابطه با قانون جذب توضیحات بیشتری دهیم، باید بگوییم که قانون جذب یعنی هرچه را که در خواست کنید به شما داده می شود، هرچه بیشتر بر روی نقاط مثبت تمرکز نمایید، مثبت های بیشتری را جذب خود می کنید و هرچه بر روی نقاط منفی تمرکز کنیم، منفی بیشتری را جذب می کنیم.

ان ال پی نیز برنامه ریزی عصبی و زبانی است و تشکیل مسیر جدید و رسیدن به هدف هایی که در ذهنمان می خواهیم به آن برسیم. اگر قانون جذب چیست را به خوبی بخوانیم و بفهمیم و همچنین علم ان ال پی را بیاموزیم، می توانیم هرچه را که می خواهیم به دست آوریم.

علت های قدرتمند بودن ان ال پی

امروزه سبک زندگی افراد بسیار متفاوت شده و مشکلات بسیار می باشد. نیاز های افراد متنوع تر از قبل شده است؛ در نتیجه همه ما باید با سرعت بیشتری به جلو حرکت کنیم. حال چگونه باید سرعت پیشرفت در زندگی را افزایش دهیم؟ ما در مقاله ان ال پی چیست ، بیان کردیم که بهترین و موثر ترین تکنیک برای رسیدن به اهداف NLP می باشد، همین باعث شده است که ان ال پی یکی از قدرتمند ترین تکنیک ها برای پیشرفت و رسیدن به موفقیت در زندگی باشد.

برنامه ریزی عصبی نه تنها باعث رسیدن به اهداف شده بلکه باعث صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه نیز می شود.

 

 

تشخیص دروغگویی با استفاده از ان ال پی

برنامه ریزی عصبی تکنیک هایی دارد که می توان با استفاده از آن، تشخیص داد چه کسی دروغ می گوید. تکنیک حرکات چشم، روشی است برای تشخیص دروغگویی افراد، بدی گونه که وقتی از کسی درباره چیزی سوال می کنید باید به حرکات چشم او توجه کنید. هنگامی که مردمک چشم فرد به سمت چپ می رود، این معنی را می دهد که تصویر واقعی در ذهن او شکل گرفته است و او در این لحظه راست می گوید.

حال اگر مردمک چشم فرد به سمت راست حرکت کند، یعنی او به دنبال ساختن تصاویری است که آن را به شما بگوید؛ در نتیجه هرچه که از او می شنوید دروغ است. این تکنیک برای افراد راست دست می باشد و برای چپ دستان برعکس است؛ اما برای اینکه بتوانید دروغگو بودن فردی را تشخیص دهید نباید تنها به یک تکنیک بسنده کنید. ان ال پی تکنیک های دیگری نیز دارد که میتوان با استفاده از آنها دروغگو بودن افراد را تشخیص داد.

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

دسته بندی ها

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

NLP

R&D

WES

دیگر نوشته‌ها

NLP

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید